Feidiův Zeus v Olympii
Socha
Dia v chrámu v Olympii je považována za naprostý vrchol lidské
schopnosti tvarovat kámen a kov. Socha Dia stála v Diově chrámu zhruba
uprostřed posvátného okrsku Olympie. Stal se tak vlastně náboženským
centrem celých olympijských her, které se konaly k poctě nejvyššího z
bohů. Chrám sám o sobě byl velkolepý, ale skrýval v sobě mnohem větší
poklad - div světa. Není divu, že jistý antický autor zanechal tuto
větu: "Bylo by neštěstím zemřít a nevědět, jak vypadá Feidiův Zeus."
Diův chrám dodnes stojí, byť jeho více než dva metry široké sloupy už
neunesou vlastní váhu. Zbytky chrámu jsou největším rumištěm na
olympijské půdě. Proto musíme při popisu vycházet spíše z antických
zpráv, byť třeba fragmentů výzdoby se zachovalo relativně mnoho. Chrám
vznikl v letech 468 - 456 před n.l. Architekt Libón z Élidy jej umístil
na vyvýšeninu v posvátném okrsku, takže se zdál poněkud vyšší než ve
skutečnosti. Jeho dórské sloupy - šest na průčelích a deset na stranách
- sahaly do výšky 10,5 metru, tedy stejně vysoko jako u Parthénonu. Ten
vypadá mnohem lehčeji, neboť sloupy u Diova chrámu byly téměř dvakrát
širší.
Přejděme k výzdobě štítů chrámu. Na západní straně zobrazili tvůrci boj
Kentaurů s Lapithy. S tímto výjevem plným vzruchu, pohybu a
dramatičnosti kontrastuje nehybné napětí sálající z východního štítu,
kde je vyobrazena příprava souboje mezi Oinomaem a Pelopem. Na každém
štítu se objevovalo po 21 postavách. Nad východním štítem, který stál
nad vchodem se vznášela pozlacená socha Niké. Dvanáct metop pak
zobrazovalo dvanáct hrdinských prací Hérakla. Je poněkud paradoxní, že
mistry, kteří toto dílo vytvořili, neznáme. Pausaniás sice jména
zaznamenal, ale nemáme kontrolu. Podle něj byl západní štít dílem
Alkamenovým, východní Paióniovým.
Vnitřek chrámu byl rozdělen na tři oddíly stejně jako u naprosté
většiny všech řeckých chrámů. Ve střední celle stál na dlažbě z
červeného vápence obložené bílým mramorem černý vápencový kvádr -
podstavec pro sochu Dia Olympského.
K tvorbě sochy si Éliďané pozvali Feidia. O něm si budete moci přečíst
v sekci osobnosti. Jeho sochy se bez vyjímky ztratily a známe je jen z
popisů a kopií, ale patřil k nejlepším umělcům, kteří kdy žili. O Zeus
se pak stal jeho největším dílem. Feidiás dokončil toto dílo asi v roce
433 před n.l. a brzy ji přicházely shlédnout tisíce poutníků.
První věcí, která bezpochyby upoutala návštěvníka, byla kolosálnost
sochy. Kallimachos uvádí, že socha měřila 37,5 stopy, trůn samotný pak
30 stop a podstavec 3 stopy - byla tedy vysoká asi 12,5 metru. Jiní
autoři tyto rozměry potvrzují, další o něco málo snižují, ale i tak je
nejmenší odhad výšky 9 metrů. Na tak kolosální sochu byl samotný chrám
moc malý, o čemž referuje pro změnu Strabón.
Materiály použité pro tvorbu sochy byly těmi nejdražšími. Diovo roucho
a vlasy byly ze zlata, nepokryté části těla vládce bohů ze slonoviny,
trůn z cedrového dřeva vykládaného ebenem a znovu slonovinou. Jádro
sochy bylo pochopitelně dřevěné, ale to zůstalo návštěvníkům utajeno v
lesku krásy sochy.
Samotnou sochu považovali Řekové za dokonalý obraz Dia, ale také za
pomník velikosti Hellady. Zeus seděl na trůně s vysokým opěradlem, z
jeho tváře vyzařoval důstojný klid a vznešenost svrchovaného vládce nad
bohy i lidmi, ve vlasech měl umístěn věnec olympijského vítěze. Přes
levé rameno měl přehozen zlatý plášť posázený palmovými a liliovými
lístečky, v pravé ruce držel sochu bohyně vítězství Niké, levou se
opíral o vysokou berlu hellanodiků vykládanou drahokamy, na jejímž
konci seděl posvátný orel. Výzdoba trůnu oslavovala především samotného
Dia - postranní opěradla zdobily dvě sfingy, tři Charitky (bohyně
půvabu a krásy) a tři Hóry - bohyně ročních období. Nohy trůnu nesly na
ramenou čtyři další sochy Niké. Kromě těchto výjevů bychom našli i
témata velebící Řecko - scény boje mezi Kentaury a Lapithy a hrdinské
činy Hérakla a Thésea. Podnožka trůnu pak byla zdobena výjevy z bojů s
Amazonkami. A konečně oslavovala výzdoba olympijské hry - osm závodníků
symbolizovalo osm tehdejších disciplín her.
Feidiás na soše nepracoval sám, měl prý množství vysoce kvalifikovaných
pomocníků, z nichž známe třeba Kolótea - sochaře a cizeléra a Panaina -
autora malířské výzdoby chrámu, ale jejich jména vybledla v záři
Feidiova jména a pro budoucí generace zůstal Zeus v Olympii dílem
jediného člověka.
Osud sochy byl podobný jako u jiným divů světa, byť stála dlouho.
Náboženské edikty Theodosiů znamenaly konec Olympie jako svatyně.
Drahocenná socha pak byla převezena asi roku 394 do Konstantinopole,
kde ji zničil oheň, snad roku 475. Socha zmizela. Navždy a beze stopy.