Maják na ostrově Faros
V
deltě bájné řeky Nil stával maják, zařazený mezi divy světa. Pyramidy,
další egyptský příspěvek k divům světa na rozdíl od něj (a všech
ostatních divů) stále stojí. Filón se o něm jako o divu světa
nezmiňuje, podle zpráv starověkých a středověkých svědků byl prý vyšší
než pyramidy. Maják postavil knidský architekt Sóstratos, stavební
náklady činily 800 talentů. Jeho jméno dodnes žije jako součást slovní
zásoby středomořských národů: Francouzi nazývají maják phare, Španělé a
Italové faro, Řekové faros.
Egypt byl od roku 525 př. n. l. pod perskou nadvládou, ze které se
pokoušel vymanit pomocí Řeků. Když se jí v letech 404 - 343 př. n. l.
nakrátko zbavil, navázali jeho králové styky s řeckými státy. Po
opětovném ovládnutí země Peršany zorganizovali Egypťané několik
povstání, z nichž největší roku 383 př. n. l. utopila perská vojska v
krvi. Definitivní osvobození z perské nadvlády přinesl až Alexandr
Veliký. Když postupoval přes Foinikii a Palestinu do Egypta, postavil
se mu na odpor pouze velitel pevnosti Gaza, po jejím dobytí se setkával
už jen s obyvatelstvem, které ho vítalo. To, spolu s Alexandrovou
válečnou pověstí, nejspíše vedlo k tomu, že perský místodržitel Mazakés
mu vydal Egypt roku 332 př. n. l. bez boje. Kněží v memfidském chrámu
boha Ptaha pak Alexandra korunovali podle starých tradic za krále a
kněží Amonova chrámu v Sívě jej prohlásili za syna boha Amona. Stal se
tak legitimním nástupcem faraónů.
Alexandrovým příchodem začala pro Egypt nová kapitola. Ačkoli Egypťané
přijali Alexandra přátelsky a kladný vztah si zachovali i k jeho
nástupcům, nebyla to již kapitola čistě egyptská. Přesto, že noví
vládcové respektovali egyptské tradice a vrátili Egyptu velmocenské
postavení, byli to Řekové, resp. Makedonci a proměnili tuto prastarou
zemi v součást helénistického světa. Do země proudili řečtí
přistěhovalci a později také Římané, tito přistěhovalci postupně
změnili etnickou i ekonomickou strukturu země. Dožívající egyptská
kultura nevydržela konfrontaci s mladší a vyspělejší kulturou řeckou.
Toto poslední období starověkého Egypta trvalo až do jeho dobytí Araby
v letech 640 - 642.
Alexandr byl znám jako zakladatel měst. Založil Alexandrii u Issu
(dnešní Iskenderum v Turecku), Alexandrii Charax (na Tigridu),
Alexandrii Níkai (v Indii), Alexandrii Areión (dn. Herát v Afganistánu)
a mnohé jiné, roku 332 př. n. l. též Alexandrii v Egyptě, která se
stala jeho nejznámějším městem.
Před Alexandrem stála na půdě Alexandrie rybářská osada nepatrného
významu. Alexandr tam připlul s malou flotilou z Memfisu, a to podle
všeho už po své korunovaci, cestou do oázy Sívy.V jeho družině byl
kromě vojevůdců, historiků, zeměpisců, filozofů i architekt
Deinokratés, který se uplatnil již v Efesu, kde dostal za úkol
vypracovat plán na obnovu Artemidina chrámu, dalšího ze starověkých
divů světa. Na místě u ostrova Faros poznal Alexandr přirozeně chráněné
přístaviště a přikázal Deinokratovi, aby zde postavil město. Pak
odešel, aniž by tušil, že se sem za deset let vrátí ve zlatém sarkofágu.
S výstavbou se začalo hned po Alexandrově odchodu a po Alexandrově
smrti v Babylónu (13.června 323 př.n.l.) si jej zvolil za hlavní město
své říše Alexandrův vojevůdce Ptolemaios. Strabón (64/63 př. n. l. -
cca 21 n. l.), řecký historik a zeměpisec píše o obdivuhodné
mnohaposchoďové věži, postavené z bílého kamene, která se jmenuje jako
ostrov. Postavil ji Sóstratos z Knidu, Dexifanův syn, pro bezpečnost
plavců. O vzhledu a výšce majáku se nezmiňuje, v jeho době již maják na
Faru nad jiné stavby příliš nevynikal, byl napůl v troskách, jeho
nejvyšší poschodí leželo v beztvárné mase kolem základů a měl jen
provizorní dřevěnou střechu. Do tohoto stavu jej přivedl Caesar při
boji proti Ptolemaiovi XIII., kdy mimo jiné byla zapálena Alexandrijská
knihovna - největší knihovna starověku.
Z výpočtů Flavia Josepha, autora Židovské války, židovského historika z
prvního století, vyplývá, že maják měřil 180 metrů, někteří uvádějí
číslo nižší. Každopádně z čistě praktického hlediska byl maják zbytečně
moc vysoký, a to i s přihlédnutím na to, že světla starých majáků byla
poměrně slabá. Ptolemaiovci ovšem postavili tento maják hlavně jako
symbol velikosti jejich říše, jejich bohatství, jejich moci. A jako
"světlo ve tmách" byl maják i symbolem tehdejší Alexandrie a jejího
kulturního poslání v helénistickém světě.
Podle Strabóna a pozdějšího Lúkiána, a zejména podle Plinia, měla
čtvercový půdorys, jehož strany měřily 180 - 190 metrů. Z jeho středu
vystupovala široká, asi 60 - 80 metrů vysoká čtverhranná věž, která se
postupně zužovala, byla ukončena cimbuřím jako pevnost. Ze středu této
věže vystupovala další, užší, pravděpodobně osmiboká věž, zakončená
několikavrstvovou kamennou plošinou. Na této plošině stála okrouhlá
sloupcová síň, na všechny strany otevřená, v níž se v noci zapalovala
hranice dříví. Sloupy nesly vysokou pyramidovou věž, na jejímž vrcholku
stála socha boha moře Poseidóna.
Podle antických pramenů si stavba vyžádala obrovské náklady, není
známo, jak dlouho stavba trvala a jaké techniky bylo použito. Pouze ze
Strabónovy formulace, že Sóstratos byl Přítel králů, lze usoudit, že
spadala do vlády dvou prvních Ptolemaiů. K dokončení majáku došlo někdy
okolo roku 280 př. n. l., za vlády Ptolemaia II. Filadelfa. Mimochodem,
Sóstratos byl projektantem a stavitelem "visuté promenády" na Knidu,
nejspíše podle vzoru visutých zahrad bájné Semiramis. Připisuje se mu i
to, že za bojů o Memfis odvedl prý vody Nilu tak, že umožnil dobýt,
pravdivost této zprávy je ale neprokázána. V literatuře nacházíme o něm
zmínku i jako o úspěšném diplomatovi, ale jediné, co po něm zbylo je
jen deska s jeho jménem nalezená v Delfách.
Starověké památky se v Alexandrii propadly do nenávratna. Zmizel
Múseion, pravzor všech muzeí, Bibliotéka se sedmi sty tisíci svitků
antických rukopisů, Velké divadlo, ptolemaiovské paláce, palác
Caesarův, Antoniův, Séma - slavné pohřebiště králů i náhrobek Alexandra
Velikého. Jedinou starověkou památku je tzv. Pompeiův sloup. Proč se
tak nazývá, neví nikdo, neboť s Pompeiem nemá nic společného, nejspíše
jej dal postavit císař Diocletianus roku 297 na paměť vítězství nad
egyptským uzurpátorem Achillem. Navíc byl podle všeho původně jedním ze
400 sloupů, které tvořily vestibul a kolonádu Serapidova chrámu ze 3.
století př. n. l.
Když Arabové roku 642 dobyli Alexandrii, stále v ní bylo impozantní
množství paláců, lázní, divadel a parků, i když měla za sebou vyplenění
Peršany roku 619, zničení Židovské čtvrti z příkazu patriarchy Kyrilla
(roku 615) a zpustošení celé řady chrámů a pomníků v důsledku
protipohanských dekretů Theodosia I. a II. Po dobytí Araby význam
Alexandrie jako přístavu klesl, stačilo 200 let a její rozloha i počet
obyvatel klesly na polovinu. Po dobytí Turky roku 1517 již Alexandrie
jenom chátrala. Její konečný úpadek přivodilo objevení námořní cesty na
Východ kolem mysu Dobré naděje. Mrtvé přístavy zanesl písek a zbytky
starověkých staveb se rozpadly. Roku 1798, když tam přistál Napoleon,
měla Alexandrie okolo 7000 obyvatel.
A osudy Sóstratova majáku? Za Claudia a Nerona byl obnoven, ve 4.
století byl poškozen zemětřesením a oheň na jeho plošině navždy vyhasl.
Arabům sloužil svou bílou barvou aspoň jako denní maják. Koncem 10.
století jej postihlo další zemětřesení, zbyla z něho sotva čtvrtina. V
polovině 13. století byl zbytečný i jako denní maják, pevnina se
natolik přiblížila k ostrovu, že se ptolemaiovské přístavy změnily v
pískoviště. Počátkem 14. století si jej začalo obyvatelstvo rozebírat
jako stavební materiál, tak jako tomu bylo u mnoha dalších slavných
staveb starověku, například u Colossea. Zemětřesení z roku 1326 jeho
zkázu dovršilo. Do příchodu moderní doby se ostrov Faros spojil s
pevninou a změnil severní linii svého pobřeží. Nakonec se archeologové
shodli na tom, že stál na skalnatém výběžku dnešního poloostrova,
pravděpodobně na místě nebo v bezprostřední blízkosti místa, kde si dal
vybudovat koncem 15. století sultán Kaitbaj pevnost, na níž se ostatně
použil stavební materiál z trosek majáku.