Mauzoleum v Halikarnássu
Město
Halikarnássos je nejjižnějším z dlouhé řady velkých a slavných
maloasijských řeckých měst (nepočítáme-li Knidos, který původně ležel
na ostrově a teprve později ho spojili s pevninou). Tato řada začíná na
severu Trójou, pokračuje pak Larisou, Pergamem, Kýmou, Fókaiou,
Smyrnou, Klazoménami, Kolofónem, Efesem, Magnesií, Priénou, Milétem,
Mylasou a končí právě v Halikarnássu. Právě zde stál asi
nejvelkolepější náhrobek západního světa, pátý div světa...
Halikarnássos je původem dórským městem podobně jako Sparta, Megara
nebo Korint. Psal o něm slavný Vitruvius, proto můžeme posloužit
dobovou citací: "Svou polohou se podobá okrouhlému hledišti divadla.
Dole podél přístavu se rozkládá náměstí, v poloviční výšce okrouhlého
prostoru a přetínajícího jej pásu vede velmi široká třída, uprostřed
které stojí Mauzoleum v tak vynikajícím provedení, že se počítá mezi
sedm divů světa. Ve středu nejvyššího místa je svatyně Áreova s
obrovskou sochou... Na pravé straně nejvyššího místa je svatyně
Afroditina a Hermova přímo u pramene Salmakidina... Jako je v její
pravé části Afroditina svatyně a zmíněný pramen, tak je v jeho levé
části královský palác, který si dal král Maussóllos (jak zní přesný
přepis jeho jména) podle vlastních plánů postavit. Napravo od něho je
výhled na náměstí, přístav a celý okruh hradeb, na levé straně dole je
tajný přístav, ukrytý pod horami tak, že nikdo nemůže pozorovat a
poznat, co se v něm děje, kdežto král může dávat svým veslařům a
vojákům z paláce rozkazy, aniž se to kdo doví.
Podoba města se nám tedy zachovala poměrně dobře, i když až díky
Římanovi. O historii se totéž říct nedá. Je to obrovský paradox, neboť
právě v Halikarnássu se narodil otec dějepisu Hérodotos a ještě jeden
poměrně známý dějepisec, Dionýsios Halikarnásský, žijící na přelomu
letopočtu. Město však dopadlo jak kovářova kobyla chodící bez podkov. A
tak musíme složitě rekonstruovat...
Město bylo snad založeno Dóry ještě před velkou kolonizací, zhruba v
desátém století před n.l., takže je jednou z nejstarších maloasijských
osad. Původní osadníci, Kárové čili Lelegové, postupně splynuli s Řeky.
V šestém století před n.l. vzkvétající město vstoupilo do hexapole,
tedy spolku šesti měst (Halikarnássos, Lindos, Iálýsos, Kameiros, Kós a
Knidos), který měl mimo jiné i společný chrám zasvěcený Apollónovi.
Protože však město postupně podléhalo iónských vlivům, bylo z tohoto
dórského spolku pod náboženskou záminkou neznámo kdy vyloučeno.
Tak se dostáváme k prvnímu jasnému datu v dějinách města - roku 540
před n.l. jej podmaňují Peršané, kteří si Halikarnássos udrželi i v
době zmatků po smrti Kýra a Kambýsa. Když se pak roku 480 před n.l.
vypravil Xerxés do Řecka, podporovalo ho i halikarnásské loďstvo, které
však utrpělo těžké ztráty u Salamíny. To natolik podkopalo pozici
místních vládnoucích vrstev, že se proti nim vzbouřili Řekové a
Halikarnássos roku 477 před n.l. získal nezávislost. Vstoupilo do
Délského spolku, kde vytrvalo i za peloponéské války. Po porážce Athén
na Sicílii opět město upadlo pod perskou nadvládu, pod níž zůstalo až
do roku 334 před n.l., kdy ho získává v průběhu své anabáze Alexandr
Veliký.
Největšího lesku dosáhlo město právě v době druhé perské nadvlády.
Nejvýznamnějším vládcem historie Halikarnássu je král Maussóllos
vládnoucí v letech 377 - 353 před n.l. spolu se svou manželkou
Artemísií. Neměli děti a jediným plodem jejich údajně veliké lásky bylo
Mauzoleum.
Po Alexandrovi město ovládl jeho diadoch Ptolemaios, poté město
převzali makedonští králové, od nich Attalovci. Roku 129 před n.l.
přicházejí Římané a zahajují pozvolný úpadek Halikarnássu. Roku 1402
město získali rhodští rytíři, tehdy ještě stálo mnoho antických staveb
včetně Mauzolea. Konečně roku 1522 dobyli město Sulejmanovi Turci.
Maussóllos si pochopitelně hodlal postavit hrobku odpovídající
velikosti jeho života. Jeho hrobka se však stala něčím víc, stala se
symbolem všech hrobek. S její stavbou začal ještě Maussóllos, dílo
dokončila čtyři roky po jeho smrti jeho manželka Artemísia.
Mauzoleum udivovalo už svojí koncepcí. Bylo to jakési spojení
zikkuratu, pyramidy a řeckého chrámu, jak nejlépe poznáte na
rekonstrukcích stavby. Základem stavby byl obrovský podstavec z
mramoru, jak se tradovalo. Ve skutečnosti ho stavitelé pouze mramorem
obložili, jádro tvořil masivní kvádr z nepálených cihel. Podstavec měl
obdélníkový tvar a podle Plinia měřil na severní a jižní straně 63 stop
a celkový obvod činil 411 stop. Z toho můžeme snadno vypočítat, že
délka delší strany činila asi 143 stop. Podstavec se tyčil do výšky 25
loket. V našich mírách to znamená kvádr o rozměrech 18,9 x 42,3 x 11,1
metru. Tyto rozměry se samozřejmě podle autorů dost mění, ale držme se
těchto.
Na podstavci stál přímo chrám obklopený 36 iónskými sloupy, které nesly
střechu v podobě egyptské pyramidy, ma tom se prameny shodují. Mezi
sloupy byla prý nádherná sochařská výzdoba a nalezené úlomky svědčí o
tom, že byly dílem skvělých mistrů dláta. Konečně vrchol pyramidy byl
ukončen plošinou, na které se tyčilo sousoší zobrazující Maussólla a
Artemísii ve voze se čtyřspřežím (kvadrigou). Celková výška měla činit
46 metrů. Přesnou podobu Mauzolea však neznáme, nemáme zcela přesné
podklady.
Plány tohoto divu světa zpracovali architekti Pýtheos a Satyros, kteří,
kdyby žili o století dříve, by asi patřili k slavným mistrům, takto
jsou dnes polozapomenuti. Kromě jejich nesporných schopností jim také
přálo veliké štěstí, když pro jejich koncepci pracovali nejlepší umělci
doby. Jména jako Skopás, Leócharés, Bryaxis nebo Praxitelés nejsou
neznáma a právě jejich schopnosti proslavily tento hrob natolik, že se
z něj stal div světa.
Skopás dostal při dělení stěn východní část horního chrámu. Zobrazil na
ni boj Řeků s Amazonkami, starý, stokrát zpracovaný námět. A přestože
byl námět tolikrát předtím zobrazen, dokázal Skopás, že není nadarmo
skvělým mistrem. Právě Skopovu část máme nejlépe zachovanou, což nám
trochu napomáhá odkrýt jeho osud, o kterém se však dočtete více v
článku přímo o tomto mistrovi.
Zda východní stranu chrámu zdobil Timotheos nebo Praxitelés, nemůžeme
podle dochovaných zbytků určit. Západní vlysy stvořil podle antických
zpráv Leócharés, dvorní sochař Alexandra Velikého i jeho otce Filipa.
Severní strana Mauzolea připadla losem Bryaxidovi, athénskému sochaři
převážně náboženských motivů. Na těchto stranách byly podle antických
zpráv zachyceny osudy Thésea, Pelopa a boje Kentaurů s Lapithy. Autory
dalších soch pokrývá anonymita, byť i jejich dílo je skvělé. Sochy
stojící úplně nahoře na Mauzoleu vytvořil podle antických autorů
spoluarchitekt Mauzolea Pýtheos, dnes však více věříme v autorství
Bryaxida.
Řekněme si ještě něco mál o dalších osudech tohoto divu světa. Přetrval
věky, ale dnes ho už neuvidíme. Ve třináctém století našeho letopočtu
(až!) jej poškodilo silné zemětřesení. O dvě století už bylo zničeno.
Neměla ho na svědomí žádná přírodní katastrofa, ale lidé. Mauzoleum
totiž padlo za oběť rhodským rytířům, kteří ho použili jako zdroj
stavebního materiálu pro hradby pevnosti svatého Petra. Jeho pozůstatky
vykopali vědci až v devatenáctém století...Oním mužem, který
znovuobjevil tuto stavbu byl Angličan Charles Thomas Newton, archeolog
a diplomat.